יעילות מערת הדוד שמש תלויה מאוד בשני גורמים עיקריים: התאמת נפח הדוד ושטח והרכב הקולטים. במאמר אחד הסברנו מה חשיבות התאמת נפח המכל של דוד השמש לגודל המשפחה והשימושים השונים.

במאמר זה נסביר על האופן שבו מחשבים את הספק גודל קולטי השמש עצמם וכיצד אפשר לבדוק את תקינותם והתאמתם לנפח הדוד שמש המותקן

כולנו רוצים מים חמים למקלחת ולשימושים אחרים, בכל ימות השנה. כדי לשמור על ההוצאות שלנו סבירות וכדי לחסוך באנרגיה, אנחנו מתקינים מערכת דוד שמש . מומלץ להיעזר בבעלי מקצוע מקצועיים ואמינים בתחום התקנת דודי שמש. בעזרת מערכת הדוד שמש, אנחנו מקבלים מים חמים ממש בחינם: השמש מחממת את המים שזורמים בקולטי מערכת הדוד שמש ומחממת אותם. לאחר שהם מתחממים, עולים המים החמים מהקולט אל מכל הדוד שמש ונאגרים בו, בחלקו העליון של המכל. משם הם זורמים אל הבית ועושים לנו טוב במקלחת, ומקלים על שטיפת הכלים, הכביסה וניקוי הבית

מערכת הדוד שמש מורכבת משלושה חלקים עיקריים:

 – מכל הדוד על רכיביו השונים

 – קולטי השמש

 – צנרת ואביזרים נלווים

את נפח הדוד עצמו נפח המכל של הדוד שמש אנחנו קובעים לפי מספר הנפשות שגרות בבית. יש מפתח פשוט, שאומר שנפח הדוד צריך להיות 30 ליטר לכל אדם ועוד 30 ליטר ל'רזרבה' (ארבע נפשות דוד שמש בנפח של 150 ליטר).

גודל הקולטים נמדד בהספקם. הספק הקולטים מושפע מגורמים שונים, בינהם שטח הקולטים, סוג הצנרת ממנה הם עשויים וטיב הזכוכית (או הפלסטיק) שסוגר על הצנרת. את ההספק מתאימים לנפח המכל של הדוד שמש ולאזור בו מותקנת מערכת הדוד שמש. בנוסף, יש להתחשב גם בשאלות של הצללה ומפנה הקולטים כלפי השמש, בהם ניגע מיד.

דוד בן 80 ליטר יזדקק לקולטים שהספקם 3300 קילוקלוריות (קק"ל).

דוד שמש בן 120 ליטר 4800 קק"ל

דוד שמש של 150 ליטר 6000 קק"ל

דוד שמש של 200 ליטר 8000 קק"ל

יש מערכות של דודי שמש שבהן הספק הקולטים גבוה יותר, כמו למשל קולטים בודדים שהספקם 6,150 קק"ל והם מיועדים לדודי בנפח של 150 ליטר. המספרים שנתנו כאן, הם פחות או יותר ערכי מינימום. חשוב לציין, שהחוק מחייב את יצרני הקולטים לכתוב את הספק הקולטים על צידם החיצוני.

כדי להגיע להספק האופטימלי של הקולטים, יש למקם אותם במפנה הנכון כלפי דרום ובזווית נכונה כלפי השמש (לא נמוכים או גבוהים מדי בקצה העליון). כמו כן, יש להקפיד שאין הצללה על הקולטים. אם בחלקים מסוימים של היממה ישנה הצללה על הקולטים, רצוי להתקין קולט נוסף לדוד שמש.

כדי לבדוק את תפקודם של קולטי השמש, בידקו את כמות המים החמים שהם מספקים לכם בחודש מאי. אם אתם נאלציםלהדליק את הדוד לפחות חצי מהחודש, כנראה שקולטי הדוד שמש לא מתאימים או לא מתפקדים כיאות. בנוסף, כדאי לדעת שאם לחץ המים החמים נמוך מלחץ המים הקרים, קולטי הדוד שמש עלולים להיות סתומים באבנית.

 

צרו קשרטלפון: 1-800-266-166

Call Now Button
דברו איתנו